«Ταξίδι» στο χρόνο και την ιστορία της Κρήτης, μέσα από 3 εικόνες
Η Ελλάδα κατά τον 19ο αιώνα υπήρξαν προορισμός περιηγητών και ζωγράφων…
Ανάμεσά τους ήταν και ο Άγγλος συγγραφέας παιδικών βιβλίων, ποιητής και ζωγράφος Έντουαρντ Λιρ (Edward Lear, 1812-1888), ο οποίος έζησε στην Ελλάδα αρκετά χρόνια, ζωγραφίζοντας 3.000 έργα με ελληνικά θέματα, που σήμερα βρίσκονται σε Μουσεία και Συλλογές.
Στα έργα αυτά αποτύπωσε την Ελλάδα της Οθωμανικής Περιόδου.
Σε μια εποχή που δεν συνηθίζονταν οι φωτογραφίες και τα καρτ ποστάλ, ο Έντουαρντ Λιρ, ή Ἐδουάρδος Λῦαρ, όπως ο ίδιος έγραφε το όνομά του στα ελληνικά, κατέγραψε τη ζωή σε ερημικές γωνιές της Ελλάδας, δημιουργώντας σχέδια, και πίνακες.
Ο Έντουαρντ Λιρ…
Θεωρείται ο παραγωγικότερος και καλύτερος τοπιογράφος της Ελλάδας του 19ου αιώνα.
Γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1812 και πέθανε στο Σαν Ρέμο της Ιταλίας το 1888. Ήταν το τελευταίο από τα 21 παιδιά του χρηματιστή Τζερεμάια Λίαρ.
Τέσσερα χρόνια μετά τη γέννηση του Έντουαρντ, η οικογένεια αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την πολυτελή ζωή στην οποία είχε συνηθίσει, μετά από αποτυχία του πατέρα του στο χρηματιστήριο.
Την ανατροφή του ανέλαβε στη θέση της μητέρας του η μεγαλύτερη αδελφή του, Αν Λίαρ, ενώ στην εκπαίδευσή του συνέβαλε επίσης η αδελφή του Σάρα. Οι δύο αδελφές του τον έφεραν σε πρώτη επαφή με την κλασική λογοτεχνία και τη ρομαντική ποίηση, όπως και με τη ζωγραφική.
Από την ηλικία των δεκαπέντε ετών ασχολήθηκε με το σχέδιο για βιοποριστικούς λόγους. Εργάστηκε στο Βρετανικό Μουσείο, όπου φιλοτέχνησε σχέδια πτηνών.
Μετά το 1840 αφιέρωσε αρκετό χρόνο στην τοπιογραφία, ταξιδεύοντας σε χώρες της Μεσογείου και δημοσιεύοντας κατά διαστήματα εικονογραφημένα βιβλία με τις εντυπώσεις των ταξιδιών του.
Λόγω του ανήσυχου πνεύματός του, αλλά και για να εξασφαλίσει τα προς το ζην, ο Λίαρ ξεχύθηκε σε όλες τις απομακρυσμένες και ανεξερεύνητες γωνιές της Ελλάδας, της Αλβανίας, της Νότιας Ιταλίας και της Μέσης Ανατολής. Παρά την προβληματική σωματική και ψυχική υγεία του ταξίδεψε υπό δύσκολες συνθήκες στην Ελλάδα του 19ου αιώνα .
Σε όλη του τη ζωή υπέφερε από επιληπτικές κρίσεις τις οποίες κρατούσε κρυφές. Όποτε η κατάθλιψη τον κυρίευε η απόσυρση του στην ύπαιθρο αποτελούσε μοναδική διέξοδο.
Φιλοτεχνώντας προσχέδια που προορίζονταν να αποτελέσουν τη βάση για ακουαρέλες ή ελαιογραφίες και σε συνδυασμό με τις καλές σχέσεις που διατηρούσε με την υψηλή κοινωνία της εποχής, τα έργα του έκαναν «σουξέ».
Ανάμεσα στους Βρετανούς που δήλωναν ενθουσιασμένοι μαζί του ήταν και η βασίλισσα Βικτωρία. Τον κάλεσε λοιπόν στο παλάτι και του ανέθεσε να τη διδάξει ζωγραφική. Αυτό που μας παραδίδει η ιστοριογραφία είναι ότι ο Λίαρ ήταν εξαιρετικός στη διδασκαλία του.
Κατά την παραμονή του στην Κρήτη, αποτύπωσε τη ζωή σε πολλές περιοχές των Χανίων και του Ρεθύμνου, προσφέροντας πολύτιμες πληροφορίες για μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα για την περιοχή εποχή.
Τα Χανιά από το πλοίο Persia, 31 Μαΐου 1864. Του Έντουαρντ Λιρ, του Βικτωριανού ζωγράφου και συγγραφέα που λάτρεψε την Κρήτη Στην ακουαρέλα ξεχωρίζει, εκτός από το Κιουτσούκ Χασάν Τζαμισί με το μιναρέ και το τεράστιο Οθωμανικό Διοικητήριο (Κονάκι) πάνω στο Καστέλι
Κορτολίνα της εποχής με τίτλο, The Town of Canea, Crete. Χανιά, 1867 Η παλιά πόλη με τους δυο μιναρέδες και το Γιαλί Τζαμί, που σημαίνει «του γιαλού το τζαμί», επειδή χτίστηκε δίπλα στην θάλασσα.
Η Μονή Γωνιάς στο Κολυμπάρι Χανίων
neakriti.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου