Επιμέλεια κειμένου Ρίκη Ματαλλιωτάκη
Η ανατροφή των παιδιών είναι από τα πλέον ερευνημένα αντικείμενα των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών, σε βαθμό που αν αποφασίσουμε να μεγαλώσουμε τα παιδιά μας ακολουθώντας κατά βήμα ένα επιστημονικό σύγγραμμα, και όχι τις συμβουλές της μαμάς μας, έχουμε πληθώρα επιλογών.
Όποιου ειδικού άποψη πάντως κι αν είναι η μέθοδος που θα εφαρμόσουμε, υπάρχουν κάποια πράγματα τα οποία θεωρούνται στάνταρ, κι επειδή η ανατροφή ενός παιδιού είναι σαν τα νερά του ποταμού που ποτέ δεν γυρνάνε πίσω, καλό θα είναι εκείνα που πρέπει να αποφύγουμε να τα αποφύγουμε, κι εκείνα για τα οποία θα πρέπει να το ενθαρρύνουμε να το ενθαρρύνουμε.
Λάθη προς αποφυγή:
1 Η έλλειψη
αγάπης.
2 Η δήλωση αφαίρεσης αγάπης -π.χ. δε σ’ αγαπώ πια-.
3 Το παραχάιδεμα και η υπερβολική αφοσίωση – Ένα από τα πιο συνηθισμένα
λάθη στην εποχή μας ειδικά σε οικογένειες με ένα παιδί.-
4 Αν ένα
παιδί έχει κάποια αναπηρία είναι
καταστροφικό να του δείχνουμε ότι το λυπόμαστε.
5 Το να
δείχνουμε ότι αγαπάμε το ένα μας παιδί περισσότερο από το άλλο.
6 Το να δίνουμε ανταλλάγματα για να αποσπούμε υποσχέσεις από το παιδί μας.
7 Το να δείχνουμε συνέχεια την αγωνία μας μήπως πάθει κάτι.
8 Το παιδί ασφυκτιά όταν είναι συνέχεια υπό επίβλεψη. Ας του επιτρέψουμε να πάθει για να μάθει.
9 Η συνεχής επίδειξη της ανωτερότητάς μας το μειώνει, το αποθαρρύνει.
10 Ο χαρακτηρισμός του παιδιού αντί για το χαρακτηρισμό των πράξεών του (π.χ.
«είσαι κακό παιδί» αντί για «αυτό που έκανες είναι κακό», «είσαι βλάκας» αντί
για «αυτό ήταν βλακεία») κάνει το παιδί να έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση.
11 Την αποθάρρυνση του παιδιού με
δηλώσεις του τύπου: «δεν πρόκειται να μάθεις ποτέ σου τίποτε, θα γίνεις ένας
άχρηστος».
12 Την επιμονή μας στην τυφλή υπακοή.
13 Την δρακόντεια αυστηρότητα.
14 Την αδιαφορία.
15 Την ταπείνωση του παιδιού ή την υποτίμησή του.
16 Την σωματική τιμωρία.
17 Την αντεκδίκηση.
18 Την τρομοκράτηση.
Τι θα πρέπει να ενθαρρύνουμε.
Σε στιγμές που το παιδί μας προσπαθεί να
καταφέρει κάτι, καλό είναι να του αναφέρουμε συχνά φράσεις όπως οι παρακάτω:
1 Όλοι κάνουν λάθη.
2 Μαθαίνουμε από τα λάθη μας.
3 Αφού μπορούν κάποιοι άλλοι, μπορείς κι εσύ.
4 Τίποτε δε χάθηκε, τίποτε δεν κερδήθηκε.
5 Η πρακτική μας κάνει καλύτερους.
6 Κάνεις τα εύκολα δύσκολα ή κάνεις τα πράγματα να φαίνονται πιο δύσκολα απ’
ότι είναι.
7 Με μια τσεκουριά δεν κόβεται το δέντρο.
8 Κάθε αρχή και δύσκολη.
9 Μη το βάζεις κάτω.
10 Μην αφήνεις τον εαυτό σου να απογοητευθεί.
11 Μπορείς, αν το θέλεις πολύ.
12 Οι δυσκολίες υπάρχουν για να ξεπερνιούνται.
13 Όσο πιο δύσκολη η προσπάθεια, τόσο μεγαλύτερο το κέρδος.
14 Μην περιμένεις από τον άλλο να σου δώσει ένα ψάρι αλλά ζήτα του να σου μάθει τον τρόπο για να
ψαρεύεις μόνος σου ένα ψάρι.
15 Ο ρόλος μου σαν γονιός φτάνει
μόνο ίσαμε εκεί που θα σε βοηθήσει να γίνεις ανεξάρτητος,
αυτάρκης, ικανός και δυνατός.
16 Τα δικαιώματα σου σταματούν εκεί που αρχίζουν τα δικαιώματα του άλλου.
17 Στα πάντα υπάρχουν όρια.
Οι προσλαμβάνουσες:
Πάνω όμως και πέρα από κάθε λόγο, εκείνο που μετρά για την σωστή ανατροφή ενός
παιδιού είναι εκείνο που βλέπει, εκείνο που προσλαμβάνει.
Τίποτα
δεν μπορεί να το πείσει καλύτερα για ότι θα κάνει από το να δει εσάς την ίδια
να το κάνετε.
Μην
ξεχνάτε λοιπόν πως:
1 Όταν τα
παιδιά ζουν μέσα στην ανεκτικότητα, μαθαίνουν να έχουν υπομονή.
2 Όταν τα παιδιά ζουν μέσα στον έπαινο, μαθαίνουν να εκτιμούν.
3 Όταν τα παιδιά ζουν μέσα στην αποδοχή, μαθαίνουν να αγαπούν.
4 Όταν ζουν μέσα στην επιδοκιμασία, μαθαίνουν να αγαπούν τον εαυτό τους.
5 Όταν ζουν μέσα στην αναγνώριση, μαθαίνουν ότι είναι καλό να έχουν στόχους.
6 Όταν ζουν μέσα στην προσφορά, μαθαίνουν να είναι γενναιόδωρα.
7 Όταν ζουν μέσα στην ειλικρίνεια, μαθαίνουν να είναι φιλαλήθη.
8 Όταν ζουν μέσα στη δικαιοσύνη, μαθαίνουν να είναι δίκαια.
9 Όταν τα παιδιά ζουν μέσα σε φιλική ατμόσφαιρα, μαθαίνουν ότι ο κόσμος είναι
φιλικό κι ευχάριστο μέρος για να ζουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου